błonnik który wybrać dla diety - pomidory

Jaki błonnik wybrać i dlaczego

Błonnik to jeden z najpopularniejszych, najłatwiej dostępnych i najbardziej skutecznych w diecie odchudzającej suplementów diety. Jego zbawienne dla zdrowia właściwości są niezliczone, nic więc dziwnego, że tak chętnie go spożywamy. To jaki jednak rodzaj błonnika będzie najbardziej skuteczny w naszej diecie i skąd będziemy go pozyskiwać w dużej mierze zależy od naszych oczekiwań. Jakie zatem skutki przyniesie spożywanie błonnika rozpuszczalnego a jakie nierozpuszczalnego w wodzie? Na to i więcej pytań postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Co to jest błonnik

Błonnikiem, ogólnie rzecz biorąc, nazywamy grupę tych substancji nieleżących do polisacharydów, które nie ulegają rozkładowi w procesie trawienia. Mogło by się zatem wydawać, że ich spożycie nie będzie miało większego wpływu na ludzki organizm. Nic jednak bardziej mylnego. Błonnik ma nieoceniony wręcz wpływ na prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, reguluje pracę jelit, ułatwia trawienie a nawet wykazuje działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo błonnik jest powszechnie stosowany podczas odchudzania gdyż spożycie nawet niewielkiej jego ilości wywołuje uczucie sytości.

Rodzaje błonnika pokarmowego

Błonnik pokarmowy dzielimy na dwie podstawowe wersje: błonnik rozpuszczalny w wodzie i błonnik nierozpuszczalny w wodzie. Jeden i drugi ma bezwzględnie pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Niemniej jednak jeden i drugi wpływa na niego nieco inaczej. Błonnik rozpuszczalny w wodzie powoduje między innymi właśnie uczucie sytości, błonnik nierozpuszczalny natomiast w praktycznie niezmienionej formie pokonuje przewód pokarmowy oczyszczając go z toksyn czy nagromadzonych w jelitach złogów niestrawionych resztek pokarmowych.

Błonnik rozpuszczalny

Rozpuszczalna wersja błonnika pokarmowego to między innymi pektyny śluzy, inulina czy gumy. W momencie przedostania się do żołądka, w połączeniu z wodą, zaczynają tworzyć kleikowatą masę, która stopniowo wypełnia jego przestrzeń. To właśnie dzięki tej właściwości błonnik rozpuszczalny wywołuje uczucie sytości a co za tym idzie jest bardzo skutecznym suplementem stosowanym w profilaktyce otyłości. I choć jest to jego najbardziej znana zaleta, to jednak warto wiedzieć, że nie jedyna. Błonnik rozpuszczalny spowalnia wchłanianie węglowodanów, obniża poziom cholesterolu we krwi a w jelitach staje się pożywką dla dobroczynnych bakterii.

Błonnik nierozpuszczalny

Błonnik nierozpuszczalny to z kolei ligniny, skrobia czy celuloza. Ta wersja błonnika, mimo iż sama nie wykazuje zdolności rozpuszczania się w wodzie, to jednak z łatwością i w sporych ilościach potrafi ja wchłonąć. Dzięki temu masa pokarmowa nabiera większej objętości. W efekcie spożywamy mniej a czujemy się bardziej najedzeni. Dodatkowo błonnik nierozpuszczalny doskonale wpływa na prawidłową pracę jelit ułatwiając wypróżnianie oraz eliminując kłopotliwe gazy.

W czym jest najwięcej błonnika?

Zarówno jeden jak i drugi rodzaj błonnika często występuje w tych samych produktach. Najwięcej tego dobroczynnego składnika znajdziemy w warzywach i owocach. Niemniej jednak również produkty zbożowe bywają jego bogatym źródłem – zwłaszcza te z niskiego przemiału tj. pieczywo typu graham czy płatki zbożowe pełnoziarniste. W przypadku jednak wysokich niedoborów, mogących prowadzić do poważnych chorób układu trawiennego czy chociażby zaparć zaleca się stosowanie błonnika w postaci proszku czy granulatu jako suplement diety. Błonnik w takiej postaci jest ogólnodostępny i stosunkowo niedrogi. Największe ilości błonnika rozpuszczalnego znajdziemy w otrębach owsianych, brązowym ryżu czy cytrusach. Duże jego pokłady znajdują się w uwielbianych przez wszystkich truskawkach oraz jabłkach. Błonnik nierozpuszczalny natomiast w największych ilościach znajduje się w fasoli, orzechach czy warzywach kapustnych. Nie brakuje go też w mące z pełnego przemiału czy otrębach pszennych.

W zdrowej diecie warto łączyć błonnik rozpuszczalny z błonnikiem nierozpuszczalnym – prawdę mówiąc radykalnie je od siebie oddzielić było by zwyczajnie bardzo trudno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *